*Από το τέλος Μαϊου έως τέλος Οκτωβρίου (πλην έκτακτης ματαίωσης λόγω κάποιου γεγονότος), τελείται στην Ιερά μονή Όρθρος και Θεία Λειτουργία, κάθε Σάββατο πρωί στις 07:30 π.μ.. Δείτε αναλυτίκα το πρόγραμμα εδώ..

*Φωτογραφίες του Πανηγυρικού Εορτασμού του 2017 μπορείτε να δείτε εδώ..

*Φωτογραφίες απο τις εκδηλώσεις για την Γενοκτονία των Ποντίων μπορείτε να δείτε εδώ..

ΟΜΙΛΙΑ κ. ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΣΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΟΝΤΙΑΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ 2006

Η ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΒΑΖΕΛΩΝΑ ΚΟΖΑΝΗΣ ΣΤΟΝ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ
ΠΑΡΕΛΘΟΝ – ΠΑΡΟΝ – ΜΕΛΛΟΝ

Με αφορμή τη 2η συνάντηση της Παμποντιακής Νεολαίας το τριήμερο 19-21 Αυγούστου 2006. Του Θεοφύλακτου Γιάννη του Γαβριήλ

Με χαρά και περηφάνεια είδαμε όλοι οι πολίτες της περιοχής μας (και ιδιαίτερα όσοι έχουμε ποντιακή καταγωγή) ότι τα παιδιά της Παμποντιακής Νεολαίας κατά το τριήμερο των εκδηλώσεων της 2ης συνάντησής της (19-21 Αυγούστου) φιλοξενήθηκαν στους ξενώνες του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης.

Δεν χρειάζεται να ασχολείται κάποιος ενεργά και να προσφέρει με οποιονδήποτε τρόπο τις υπηρεσίες του (από τον Πρόεδρο και τα μέλη του Δ.Σ. έως τους ψάλτες και όλους όσους πλαισιώνουν τις δραστηριότητες του Σωματείου και ιδιαίτερα την ιερά πανήγυρη κάθε Ιουνίου, εννοείται όλοι εθελοντικά και αφιλοκερδώς) στο Σωματείο και τη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα για να καμαρώνει όταν οι ξενώνες του Βαζελώνα σφύζουν από νιάτα, ζωή, κέφι, ποντιακό γλέντι, αλλά και σεβασμό στην ιερότητα και την παράδοση της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα.
Με αφορμή την παραπάνω συνάντηση της Παμποντιακής Νεολαίας και από την προσωπική μου εθελοντική ενασχόληση ως νομικός σύμβουλος του Σωματείου του Βαζελώνα, επιθυμώ να διατυπώσω τις σκέψεις μου για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του Σωματείου και της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα:
Α. ΠΑΡΕΛΘΟΝ. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η ανιστόρηση της Ιεράς Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης αποτελεί ένα «θαύμα» (ας μην ξεχνάμε ότι ξεκίνησε το 1970 από ένα όραμα του τότε και νυν Προέδρου του). Χωρίς οικονομικά και τεχνικά μέσα, έγινε κατορθωτό στη ‘μέση του πουθενά’ (στους τότε γυμνούς λόφους του Αγίου Δημητρίου) να ανιστορηθεί μία ιστορική Μονή του Πόντου.Δεν θα αναφερθώ εκτενώς στην ιστορία της Μονής του Πόντου, ότι ιδρύθηκε το 270μ.χ. από Πόντιους Χριστιανούς που ζούσαν στα παράλια της Μικράς Ασίας κατά την εποχή των διωγμών των Χριστιανών, ότι στο Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη ασκήτεψαν οι Μεγάλοι Πατέρες της Χριστιανοσύνης, ο Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγόριος ο Νανζιανζηνός και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος ως ιερομόναχοι και ότι έτσι η Μονή έγινε φάρος πνευματικής ακτινοβολίας και προπύργιο του Χριστιανισμού στις ανατολικές επαρχίες του Βυζαντίου.
Θα σταθώ κυρίως στην ανιστόρηση της Ιεράς Μονής του Βαζελώνα στα μέρη μας, τον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης, κατά το έτος 1970 και την δυναμική που απέκτησε έκτοτε, τις επίσημες τελετές που γίνανε όλα αυτά τα χρόνια με την παρουσία πλήθους θεσμικών φορέων, την πολυπληθή παρουσία ποντιακών σωματείων από όλη την Ελλάδα και, κυρίως, την έντονη συμμετοχή του ποντιακού και μικρασιατικού κόσμου, αλλά και όλων των πολιτών της περιοχής μας.
Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην έντονη πνευματικότητα που απέκτησε η Μονή με την παρουσία του μακαριστού πλέον αγιορείτη μοναχού Μάξιμου, ο οποίος είχε καταστήσει σαφές ότι επιθυμεί να περάσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του εδώ στην Ιερά Μονή του Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης (για τον πρόσθετο λόγο ότι από μικρό παιδί ήταν αφιερωμένος στην αρχαία Μονή του Βαζελώνα του Πόντου).

Β. ΠΑΡΟΝ. Η επεισοδιακή και χωρίς τη θέληση (!!!) του γέροντος Μάξιμου φυγή του από τον Βαζελώνα (και μάλιστα δύο φορές!) και η ταφή του τελικώς στο Άγιο Όρος (και πάλι χωρίς την θέλησή του) σηματοδότησε την σταδιακή συρρίκνωση της έντονης ακτινοβολίας του Βαζελώνα. Το παραπάνω γεγονός σε συνδυασμό με τα διαχρονικά προβλήματα της Μονής (π.χ. παρουσία μοναχών, απουσία της Μονής από τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό) έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχει ο άμεσος κίνδυνος να περιέλθει η Μονή του Βαζελώνα σε ένα τέλμα και να περιοριστεί απλώς στη διοργάνωση της Ιεράς Πανήγυρης της Μονής κάθε Ιούνιο.

Γ. ΜΕΛΛΟΝ. Κάτι τέτοιο δεν πρέπει επ’ ουδενί να επιτρέψουμε να γίνει όχι μόνο όσοι είμαστε ποντιακής καταγωγής αλλά και όλοι οι φορείς και οι πολίτες της περιοχής μας. Η Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννη του Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης αποτελεί έναν ‘γίγαντα εν υπνώσει’. Η ιστορία της και η υποδομή που ήδη υπάρχει από το 1970 έως και σήμερα μπορούν να την αναδείξουν σε έναν πνευματικό φάρο και σε ένα μνημείο θρησκευτικού και προσκυνηματικού προορισμού μεγάλης εμβέλειας, ανάλογης αυτής της Παναγίας Σουμελά. Για να γίνει κάτι τέτοιο απαιτείται συνδυασμένη δράση που κατά την γνώμη μου θα πρέπει να κινηθεί στους παρακάτω κύριους άξονες:
Α) Σύνδεση με την Παναγία Σουμελά. Η σύνδεση με την Παναγία Σουμελά πρέπει να γίνει όχι μόνο λόγω τοπικής και πολιτισμικής γειτνίασης και κοινής καταγωγής, αλλά λόγω του εξής πολύ ενδιαφέροντος ιστορικού: Η Μονή Βαζελώνος υπήρξε Κτήτωρ της Παναγίας Σουμέλα, λόγω του θρύλου ότι οι ιδρυτές της Σουμελά στον Πόντο όφειλαν την ζωή τους στους μοναχούς του Βαζελώνα και διότι ο Βαζελώνας ανέλαβε την ανοικοδόμηση της Παναγίας Σουμελά. Έτσι για αιώνες στη γιορτή του Βαζελώνα η Παναγία έφερνε στον Βαζελώνα πέντε άσπρα, δώδεκα κιλά κερί, λάδι και κάθε επτά χρόνια έναν ημίονο φορτωμένο με ένα Γράμμα στο λαιμό του προς τιμή και ευγνωμοσύνη στον κτήτορα της. Πρόκειται για μία παράδοση που κράτησε για αιώνες και πρέπει να ζητήσουμε να αναβιώσει, ώστε να προσδώσει στον Βαζελώνα λίγη από την χαμένη αίγλη του.
Β) Διάσωση της αρχαίας Μονής του Βαζελώνα στον Πόντο.
Όσοι έχουν επισκεφθεί την αρχαία Μονή του Βαζελώνα στον Πόντο αφενός μεν μένουν έκθαμβοι από την απαράμιλλη ομορφιά του τοπίου, την λιτότητα της αρχιτεκτονικής και την ιερότητα της αρχαίας μονής, αφετέρου δε θλίβονται για το σημερινό της κατάντημα και τον άμεσο κίνδυνο παντελούς ερήμωσής της. Ήταν μάλιστα χαρακτηριστικό το ‘οδοιπορικό’ της Μάγιας Τσόκλη που προβλήθηκε από την ΕΤ3 και τόνισε την σε πολλά σημεία υπεροχή της μονής του Βαζελώνα κι από αυτήν της Σουμελά. Η σημερινή Μονή του Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο μπορεί και νομίζω πως πρέπει να συνδεθεί με την αρχαία Μονή του Πόντου και να προσπαθήσει να την διασώσει. Τούτο όχι μόνο θα συντελέσει στην διάσωση ενός σημαντικότατου θρησκευτικού μνημείου, αλλά και θα αναδείξει ακόμη περισσότερο και την σημερινή Μονή στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης.
Γ) Το αίτημα για επιστροφή του σκηνώματος του γέροντα Μάξιμου.
Το σκήνωμα του γέροντα Μάξιμου βρίσκεται στην Ιερά Μονή Ιβήρων, αποτελεί όμως πάγιο αίτημα του Σωματείου του Βαζελώνα να επιστρέψει στην Ιερά Μονή Βαζελώνα στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης, όπου και ο ίδιος επιθυμούσε να μείνει έως το τέλος της ζωής του και όπου και θα παρέμενε εάν δεν είχε ‘απαχθεί’ (το βεβαιώνουν και πολλές μαρτυρίες και τα πραγματικά περιστατικά) εν ζωή και μάλιστα δύο φορές. Αυτή όμως είναι μία πολύ λεπτή πρωτοβουλία που χρειάζεται τον κατάλληλο χειρισμό και τους κατάλληλους ανθρώπους.

Τα παραπάνω αποτελούν ιδέες και πρωτοβουλίες που μπορούν να ξαναφέρουν την Μονή του Βαζελώνα στο προσκήνιο, ενώ παράλληλα θα ενεργοποιήσουν και πολλούς νέους ανθρώπους, οι οποίοι θα συνεισφέρουν τις δικές τους ιδέες και τις δικές τους δυνάμεις. Η επίτευξη των στόχων αυτών θα ξαναδώσει στον Βαζελώνα την πνευματική αίγλη που του αξίζει και θα τον καταστήσει έναν γνωστό θρησκευτικό και προσκυνηματικό προορισμό της Ελλάδας, κάτι που δεν πρέπει να αφήνει αδιάφορο κανέναν μας.

Θεοφύλακτος Ιωάννης : Η ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΒΑΖΕΛΩΝΑ ΚΟΖΑΝΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: